Weer terug thuis - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Levi Kedong - WaarBenJij.nu Weer terug thuis - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Levi Kedong - WaarBenJij.nu

Weer terug thuis

Door: Levi Kedong

Blijf op de hoogte en volg Levi

24 Juni 2019 | Nederland, Venlo

Het leven in de "normale" wereld is weer begonnen voor mij. Ik ben nu alweer een tijdje thuis en heb goed kunnen wennen aan Nederland. Het is lastig te verwoorden hoe ik me nu voel. Aan de ene kant lijkt het alsof ik nooit weg ben geweest en dat mijn tijd in Suriname echt 10 jaar geleden was. Maar aan de andere kant wordt je ook elke dag weer herinnert aan die tijd daar.

Op mijn aankomstdag in Nederland werd ik thuis verrast door mijn vriendinnen en familie. Ik merkte wel gelijk dat ik een aantal dingen gemist heb hier, maar ook juist dat ik zo makkelijk weer mee kon praten over bepaalde dingen.

Verder ben ik gelijk weer gaan werken bij mijn bijbaantje bij de Jamin. Hier heb ik gelijk weer gemerkt hoe gehaast Nederlanders kunnen zijn. Het kan nooit snel genoeg aan de kassa. Terwijl ik in Suriname gemakkelijk een half uur stond te wachten voordat ik aan de beurt was. Ook zijn ze in Suriname vaak een stuk vriendelijker, mede doordat ze niet zo veel haast hebben. Wel merk ik dat ik dat gehaaste gevoel ook weer snel overneem, wat ik wel jammer vindt. Maar ik moet ook accepteren dat het leven hier eenmaal zo is.

Wat ik het meeste mis aan mijn tijd in Suriname zijn toch echt wel de mensen waar ik mee om ging. Vooral mijn 8 huisgenootjes waar ik elke dag mee om ging. Het is vreemd dat je normaal elke dag dezelfde mensen om je heen hebt en nu heb ik ze al 2 weken niet gezien. Maar we hebben nog goed contact en ik zie ze op school ook voorbij komen. Als het goed is gaan we binnenkort ook samen naar de zomerfeesten in Nijmegen.

Ik hoop ook dat ik de dingen die ik in Suriname heb geleerd volgend jaar op stage kan inzetten. Ik heb vooral geleerd om te improviseren en te werken met de middelen die je hebt. Ook heb ik geleerd om zelf creatieve opdrachten te verzinnen en ik heb gezien dat veel leerlingen dit leuke en leerzame opdrachten vinden. Ik hoop dat ik dit volgend jaar tijdens mijn Lio stage kan inzetten.

Ik kijk echt met een fijn gevoel terug op mijn minor in Suriname en raad zeker iedereen aan om ook een buitenlandse stage te gaan doen.

xx Levi

  • 24 Juni 2019 - 11:32

    Truus:

    Zulke blogs lees ik graag. Fijn dat je met een goed gevoel op je ervaringen terugkijkt.

  • 24 Juni 2019 - 12:27

    Kees-Jan:

    Welkom thuis in Nederland. Fijn dat je zo'n goede tijd gehad hebt en zulke goede vrienden gemaakt hebt. Eigenlijk gaat het daar ook om... :-)
    Tot 8 juli!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Levi

Hoi! Welkom op mijn profiel. Hier lees je hoe ik mijn verblijf in Suriname ervaar.

Actief sinds 10 Jan. 2019
Verslag gelezen: 1138
Totaal aantal bezoekers 2905

Voorgaande reizen:

31 Januari 2019 - 01 Juni 2020

Paramaribo

Landen bezocht: