Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Levi Kedong - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Levi Kedong - WaarBenJij.nu

Stage

Door: Levi Kedong

Blijf op de hoogte en volg Levi

12 Maart 2019 | Suriname, Paramaribo

In deze blog zal ik ingaan op het verloop van mijn stage en hoe mijn stage eruit ziet. Ik loop namelijk stage op de Graaf von Zinzendorf school. Dit is een kleine christelijke school in het centrum van Paramaribo. De christelijke invloed komt veel terug in het dagelijkse programma van de school. Elke dag wordt er namelijk 4 keer gebeden. Ook gaan ze met speciale gelegenheden met de hele school naar de kerk. Dit heb ik afgelopen woensdag ook mee mogen maken. Dit is geen kerkdienst zoals in Nederland. Hier wordt er volop gezongen, gedanst en gelachen in de kerk. Ik vond het erg speciaal dat ik dit mee mocht maken.

Als we kijken hoe een stagedag er voor mij uitziet is dit elke keer weer anders. Ik loop 3 dagen in de week stage waarbij ik elke dag 3 lessen geef. Verder ben ik na die lessen ook aanwezig op stage. Alle docenten zijn de hele dag aanwezig op school, omdat er veel kans is dat je bij een klas moet invallen. Dit heb ik ook al een paar keer meegemaakt en dan moet je dus snel improviseren hoe je die les gaat oppakken.

De leerlingen hebben 2 keer in de week een biologieles van 40 minuten. De klassen bestaan gemiddeld uit 20 leerlingen, dit zijn erg kleine klassen voor Surinaamse en Nederlandse begrippen. De school is zo ingedeeld dat elke klas zijn eigen lokaal heeft en de docent dus van klas naar klas loopt. Alleen het vak biologie heeft zijn eigen lokaal waar verschillende voorwerpen staan die te maken hebben met biologie. Elk lokaal beschikt over een krijtbord en het biologielokaal heeft ook een tv en laptop. In mijn lessen maak ik afwisselend gebruik tussen het krijtbord en de tv.

Op dit moment zijn we bezig met het afronden van de onderwerpen voor de repetitie (proefwerk). De biologie repetitie zal voor alle EBG scholen (Evangelische Broedergemeente scholen) op 27 maart plaatsvinden. Ik vind mijn mentor erg modern als ik kijk naar het lesgeven. Ze maakt gebruik van uitleg, aantekeningen en ook andere werkvormen. Zelf probeer ik ook veel afwisseling te hebben in de lessen en ik krijg genoeg vrijheid om dingen te proberen.

Over het algemeen verloopt het lesgeven erg goed. Er zitten een aantal klassen tussen die erg druk en vervelend kunnen zijn. Hier is het de bedoeling dat je de aandacht krijgt van de leerlingen door te schreeuwen. Dit is in Nederland helemaal niet de bedoeling, dus dit is nog wel even wennen. Ook is dit erg vermoeiend als je 3 lessen achter elkaar moet schreeuwen. Maar uit observaties kan ik concluderen dat dit hier normaal is. Maar het went snel en ik vind het leuk om een andere manier van corrigeren en lesgeven te proberen.

Oke, dit was wel even genoeg informatie over mijn stage. Volgende keer zal ik meer vertellen over mijn expedities die we hier hebben gedaan en nog van plan zijn om te doen.

Xx Levi

  • 14 Maart 2019 - 09:56

    Kees-Jan:

    Hallo Levi,
    Bedankt voor je blog. Zou je de volgende keren wat dieper in kunnen gaan op jouw onderwerpen? Ik zou graag meer willen lezen over hoe je met je lln werkt, hoe de didactiek die je gebruikt aankomt, wat de leeropbrengst is en zo. Niet een stageverslag maar gewoon in je eigen woorden wat meer details en vooral hoe het voor jou is.
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Levi

Hoi! Welkom op mijn profiel. Hier lees je hoe ik mijn verblijf in Suriname ervaar.

Actief sinds 10 Jan. 2019
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 2902

Voorgaande reizen:

31 Januari 2019 - 01 Juni 2020

Paramaribo

Landen bezocht: