Tips en tricks die ik had willen weten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Levi Kedong - WaarBenJij.nu Tips en tricks die ik had willen weten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Levi Kedong - WaarBenJij.nu

Tips en tricks die ik had willen weten

Door: Levi Kedong

Blijf op de hoogte en volg Levi

08 Mei 2019 | Suriname, Paramaribo

Voordat ik naar Suriname vertrok heb ik verschillende blogs gelezen van studenten die daar al waren geweest. Hieruit heb ik verschillende tips gehaald die ik goed heb kunnen toepassen in Suriname. Daarom wil ik in dit reisverslag mijn tips over tripjes, restaurants en meer delen. Als je een student bent die volgend jaar naar Suriname gaat, hoop ik je hiermee een beetje op weg te helpen.

Als eerste MOET je naar de meet and greet van SuForYou gaan. SuForYou is een tourbedrijf dat verschillende tripjes in Suriname organiseert. Twee keer in het jaar geven ze een meet and greet voor alle Nederlandse en Belgische studenten die er op dat moment zijn. Dit is een geweldig evenement om nieuwe mensen te leren kennen en te weten te komen waar alle studenten rondhangen.

Tijdens de meet and greet heb ik mijn nummer aan iemand gegeven die mij in een groepsapp heeft gegooid met alle studenten die nu in Suriname zijn. Dit is dus een groepsapp met meer dan 300 mensen. Gelukkig wordt hier alleen in gepraat wanneer er weer een (huis)feestje wordt georganiseerd of andere gebeurtenissen. Dit is erg handig als je wil genieten van het studentenleven hier.

Als we het toch over genieten hebben... Ik kan echt genieten van lekker eten, dus ik heb ook al genoeg restaurantjes hier geprobeerd. Het kost dan ook niets als je hier gaat uiteten (voor 2 drankjes en een hoofdgerecht ben je vaak niet meer kwijt dan 10 euro). Hieronder wat van mijn favorieten restaurantjes en wat je daar kunt eten:
Ogi Princess hotel/casino (lekkere sushi), Bar Zuid (pizza), Mighty Racks (lekker stukje vlees), Souposo (lekkerste pindasoep), Las Tias (mexicaans), Sarinah (Javaans), Joosje (roti), Zus en Zo (lunch en Europees), Jomax (vegetarisch), Sweetest thing (lunch en lekkerste gebak dat ik ooit heb gehad), Sara's brunch café (lunch) en natuurlijk Mcdonalds die hier thuis bezorgd (ideaal wanneer je na een avondje stappen de volgende dag geen zin hebt om je huis uit te gaan).

Over uitgaan gesproken... Al deze studenten die hier in Paramaribo zitten hebben ook wel eens zin in een feestje. De vaste avonden waarop je kan uitgaan zijn dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag (genoeg keuze dus). Op dinsdag kun je gaan karaoke zingen in Café Loco, hier ben ik zelf nog niet geweest ivm stage op woensdag. Op donderdag is er volop feest in Havanna, mijn favoriete plek. Tot 1 uur 's nachts is er salsa muziek waarop de lokale bevolking helemaal los gaat. Daarna kun je muziek verwachten die je in Nederlandse uitgaansgelegenheden ook hoort. Dit feestje duurt tot ongeveer 4 uur. Op vrijdag en zaterdag kun je naar Tequila. Deze club is iets kleiner waardoor ik het vaak te druk vind. In het zelfde gebouw als Tequila kun je trouwens ook leuk een avondje poolen. Tijdens het uitgaan is het voor de mannen verplicht om een lange broek aan te doen, meiden mogen daarentegen wel een kort rokje aan.
Wanneer er voetbal of Formule 1 op de tv is kun je dit gaan kijken bij 't Vat. Dit is een restaurant/eet café waar veel studenten hun favoriete team komen aanmoedigen.

Tussen het eten feesten door ga ik soms ook op pad met mijn huisgenoten. We hebben zelf een aantal activiteiten ondernomen maar veel ook via een tourbureau gedaan (dit is zeker nodig als je de jungle in wilt).
Hieronder staan een aantal dagtripjes waarvan ik erg genoten heb:
Vlindertuin, ligt in Lelydorp en kun je zelf met de taxi naartoe. Taxi kost ongeveer 50 SRD en vlindertuin zelf 110 SRD. Hier krijg je een rondleiding van een gids en zie je hoe ze vlinders kweken.
Peperpot is een natuurgebied met een oude plantage waar ze cacao en koffie kweken. Hier kun je zelf met de taxi naartoe en zelf een wandeling maken. Zoek even op hoe je naar de oude plantage loopt, hier kun je namelijk heerlijk eten.
Braamspunt is een bekende plek waar zeeschildpadden hun eieren komen leggen. Deze trip moet je met een gids maken en deze doe je 's avonds.
Commewijne plantage tour is een tour waarbij je veel verschillende dingen gaat zien. Je gaat met een bootje over de Suriname rivier naar Commewijne, hier zie je ook dolfijnen langs de boot springen. Daarna ga je naar fort Nieuw Amsterdam waar je een historische wandeling maakt. Ook ga je naar verschillende plantages en kom je meer te weten over Suriname en haar bevolking.
Natuurlijk kun je ook lekker een dagje gaan zwemmen. Dit kan bij hotel Torrarica, een lokaal zwembad, White beach of cola creek. White beach en cola creek zijn verder het binnenland in dus hier moet je echt een dagje voor uittrekken.

Wanneer je echt de jungle in wilt gaan, zal je daar toch een paar dagen voor moeten uittrekken. Hieronder een aantal tripjes die ik heb gedaan:
Voltzberg is een prachtige berg die je in 1 dag gaat beklimmen en weer naar beneden gaat. Hij was prachtig, maar ik zou het nooit meer doen. Als je deze wilt doen zul je echt een goede conditie moeten hebben. Hij was prachtig maar ik zou eerder nog een keer de Fredberg beklimmen.
De Fredberg is een berg die ontdekt is door Fred. Hij heeft aan de voet van de berg een prachtig kamp gebouwd aan de rivier waar je lekker kunt relaxen en genieten van de natuur. De klim naar de berg is te doen voor iedereen die 3 uurtjes kan wandelen. Het speciale aan deze berg is dat er boven op de berg ook een kamp is waar je kunt slapen.
Coesewijne is een natuurgebied in het binnenland van Suriname. Dit is een trip waarbij je echt back to basic gaat. Je gaat zelf een kamp maken, hebt geen wc en douche maar wel een kok die heerlijk voor je kookt. Je zit de hele dag op een bootje te varen en dieren te spotten. 's Nachts gebeuren de gekste dingen wanneer je op pad gaat met de gidsen. Bijvoorbeeld kaaimannen vangen (een soort mini krokodillen) en er worden vogels uit de boom gehaald om ze te bekijken. Zeker een aanrader om aan het begin van je reis te doen wanneer het nog goed weer is.

Met nog maar 6 weken in Suriname heb ik de meeste expedities gedaan die ik op mijn lijstje had staan. Nu nog even mijn stage afronden en genieten.

XX Levi

• 08 Mei 2019 - 15:40

Truus:

Levi,
    Handig zo'n overzicht. Ik zal het bewaren voor toekomstige Surinamegangers.
    Zie je trouwens kans de adressen van de restaurantjes, de uitgaansgelegenheden, de zwembaden en de tourorganisators toe te voegen? Lijkt mij handig!
    Groet,
    Truus

• 09 Mei 2019 - 05:34

Kees-Jan:

Ik sluit me helemaal bij Truus aan: ook ik zal het gebruiken voor de tweedejaars van nu. Bedankt!
    Fijn weekend alvast! :-)
    Kees-Jan