No spang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Levi Kedong - WaarBenJij.nu No spang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Levi Kedong - WaarBenJij.nu

No spang

Door: Levi Kedong

Blijf op de hoogte en volg Levi

08 April 2019 | Suriname, Paramaribo

De vorige blog heb ik een algemene schets gegeven over mijn stage. In deze blog zal ik wat meer vertellen over hoe ik mijn stage ervaar.

Zoals ik al heb verteld werk ik met kleine klasjes leerlingen, klassen van ongeveer 20 leerlingen. Toch is dit best een uitdaging. In Nederland maken we onderscheid tussen verschillende niveaus binnen het vmbo, hier is dat niet het geval. Dit niveauverschil binnen je klas merk je goed. Sommige leerlingen vinden bepaalde opdrachten erg makkelijk en zijn binnen 10 minuten klaar, terwijl andere leerlingen meer dan 40 minuten nodig hebben voor de zelfde opdracht. Er zit dus een groot verschil in tempo van de leerlingen, maar ook een verschil in de hoeveelheid uitleg die ze nodig hebben. Het is dus belangrijk dat je goed differentieert en alle leerlingen zo goed mogelijk probeert te helpen.

De manier van lesgeven die ik hier hanteer, wijkt weinig af van mijn manier van lesgeven in Nederland. Ik heb veel geluk met mijn mentor die zelf ook erg veel experimenteert met de verschillende manieren van lesgeven. Ze maakt veel gebruik van creatieve werkvormen en opdrachten. Zelf krijg ik ook de kans om verschillende werkvormen te ontwikkelen en uit te proberen. Ik heb bijvoorbeeld de leerlingen tekeningen van de verschillende bloedcellen laten maken, een mindmap laten maken en binnenkort ga ik voor mijn examenles een actieve werkvorm uitproberen die te maken heeft met de bloedsomloop. Dit heeft mijn mentor zelf nog weinig gedaan, dus ik ben erg benieuwd hoe de leerlingen gaan reageren.

Over het algemeen doen de leerlingen goed mee met de opdrachten die ze krijgen. Toch zijn er een aantal leerlingen die totaal geen motivatie hebben en de opdracht gewoon niet maken. Ik vind het erg lastig om deze leerlingen dan te motiveren om toch aan het werk te gaan. Wanneer de leerlingen een punt krijgen voor de opdracht doen ze goed mee, maar wanneer het een 'vrije' opdracht is hebben ze totaal geen motivatie. Mijn mentor zegt dat de leerlingen het toch zelf moeten doen, en het geen zin heeft als we alleen maar aan ze blijven trekken. Uiteindelijk zullen ze erachter komen wat het nut is van deze opdrachten en toch meedoen. In Nederland heb je ook wel leerlingen in je klas zitten die minder gemotiveerd zijn, maar uiteindelijk doen ze wel wat je van ze vraagt. Hier is dat niet het geval, ze maken de opdracht gewoonweg niet. Mijn mentor zegt dat ik me niet te veel druk moet maken "no spang", het komt wel goed, laat ze het maar zelf ervaren.

Afgelopen week heb ik de resultaten van de repetities (proefwerken) mogen bekijken. Zelf heb ik veel van de lesstof met de leerlingen behandeld van deze repetities, dus het was erg interessant om te zien hoe de leerlingen de repetities hebben gemaakt. Binnen de klassen waren er erg veel verschillen. Je zag ook duidelijk dat de leerlingen die goed meededen met de lessen een hoog punt haalde. Tijdens de lessen heb ik onder andere de bouw van een bloem wel 7 keer behandeld, herhaald en getest. Toch zag je dat sommige leerlingen op de repetitie de bouw van een bloem nog steeds niet konden benoemen. Hieruit kun je opmaken dat deze leerlingen totaal niet hebben opgelet tijdens de lessen en ook niet hebben geleerd voor de repetitie. Een aantal leerlingen hebben dit ook toegegeven. Dit verbaasde me wel omdat ik tijdens mijn lessen mijn best heb gedaan om iedereen bij de les te betrekken. Volgens mijn mentor hebben we ons best gedaan om de leerlingen te stimuleren en dingen te leren, maar uiteindelijk moeten ze toch zelf de informatie opnemen en toepassen.

In het verloop van de stage wil ik leren hoe ik de leerlingen beter kan motiveren. Dit wil ik ontdekken door verschillende werkvormen uit te proberen en feedback te vragen aan de leerlingen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

xx Levi


  • 09 April 2019 - 05:21

    Kees-Jan:

    Fijn dat je een mentor hebt, die van experimenteren houdt. Dat gebeurt zeker niet zo vaak in Suriname. Heb je weleens met de andere studenten besproken wat de verschillen op de scholen / tussen de mentoren zijn en of je ook verschil in de resultaten ziet? Misschien een idee om eens bij anderen te gaan kijken en andere studenten bij jou op school uit te nodigen?
    Succes!

  • 09 April 2019 - 08:17

    Truus Hermans:

    Beste Levi,
    Hoe je het probleem van het meedoen op kan lossen, weet ik zo niet. Is er een mogelijkheid om individuele gesprekjes met leerlingen te voeren om hen beter te leren kennen?
    Misschien levert dat wat op …
    Groetjes,
    Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Levi

Hoi! Welkom op mijn profiel. Hier lees je hoe ik mijn verblijf in Suriname ervaar.

Actief sinds 10 Jan. 2019
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 2903

Voorgaande reizen:

31 Januari 2019 - 01 Juni 2020

Paramaribo

Landen bezocht: